Varianta 19 [2009] Biologie Vegetala [Rezolvat]

Biologie2009vegetalaV019P1

Biologie2009vegetalaV019P2

Biologie2009vegetalaV019P3

Subiectul 1:
A) testicule, spermatozoizi
B) 1.c 2.a 3.d
C) 1.c 2.a 3.d 4.a 5.a
D) 1.a 2.f 3.f 4.a 5.a 6.a
Varianta de enunț corectă: 2.f Receptorii auditivi se găsesc în melcul membranos.
Varianta de enunț corectă: 3.f Peretele celular al celulei vegetale conține celuloză și pectine.

Subiectul 2:
A1
a) – cap, torace, abdomen;
b) – locomoţie – exemple de insecte care se deplasează prin zbor: muşte, libelule, fluturi; un exemplu de insectă care se deplasează prin mers: furnica.
c) – respiraţia la insecte este traheală;
– reproducerea insectelor este sexuată;
– ciclul de dezvoltare cuprinde mai multe stadii şi poate fi: – metamorfoză completă – ex: la fluture – la care are patru stadii: ou- larvă-nimfâ(pupă)- adult;
– metamorfoză incompletă – ex: la lăcustă la care are trei stadii: ou – larvă – adult.

A2
a) Mamiferele trăiesc în mediul:
– terestru – ex: calul
– acvatic: – ex: delfinul;
– subteran: ex: cârtiţa.
b) homeotermia este însuşirea unor organismeţpăsări, mamifere) de a-şi menţine constantă temperatura corpului, indiferent de variaţiile termice ale mediului extern.
c) Variantă de text:
După modul de nutriţie , mamiferele pot clasifica în: insectivore. carnivore si ierbivore.

B
a) -genotipul tatălui: BbRr – dublu heterozigot;
-genotipul copilului: bbRr.
b) -gameţii mamei (bbRr): bR şi br;
-gameţii tatălui (BbRr): BR; Br; bR şi br;
c) -probabilitatea cuplului de a avea copii cu ochi albaştri de 50%. îi pot avea genotipurile: bbRR; bbRr: bbrr.
– probabilitatea cuplului de a mai avea alţi copii cu ochi albaştri: se mai pot naşte înfcă 7 copii din 16 cu ochi albaştri, adică 43,75%.
100………….x
16……………7
X=700/16=43.75%

(tatăl) BbRr x bbRr (mama) părinți

Gameți BR Br bR br
bR BbRR BbRr bbRR bbRr
br BbRr Bbrr bbRr bbrr

Subiectul 3:
1) – nutriţia saprofită – eset caracteristică organismelor care își iau substanțele organcie din mediul de viața, dizolvate în apă.
– nutriţia parazită – este caracteristică organismelor care își iau substanțele organice din organisme vii producând îmbolnăvirea acestora
2) – rolul saprofitelor:
– descompunerea resturilor organice și mineralizarea lor
– distrugerea unor poluanţi cum ar fi petrolul şi masele plastice
– produc alterarea alimentelor;
– în industria farmaceutica – obţinerea penicilinei, streptomicinei;

– rolul parazitelor:
– determină modificări ale metabolismului plantei
– bacteriile produc boli numite bacterioze, iar ciupercile micoze.
– unele (Bacillus thuringiensis) sunt folosite ca metodă de combatere ecologica a unor insecte
– produc boli la om: tuberculoza, salmoneloza.
3) – lichenii sunt organisme simbionte fiind o asociere intre o algă verde şi o ciupercă;
– relaţia dintre simbionti este de ajutor reciproc:
– alga – prin fotosinteză sintetizează substanţe organice necesare şi nutriţiei ciupercii, iar ciuperca pune la dispoziţia algei apa şi sărurile minerale.
4) – stomacul – este unicameral şi căptuşit cu o mucoasă gastrică;
– intestinul subţire – format din duoden şi intestinul liber;
– mucoasa intestinală prezintă valvule conivente cu vilozităţi intestinale – că măresc suprafaţa de absorb{ie.
– intestinul gros – este alcătuit din trei segmente: cecum; colon şi
– la om cecumul este redus şi prezintă o prelungire numită apendice vermiform
– ficatul – este alcătuit din lobi, iar aceştia din lobuli
– este vascularizat nutritiv prin artera hepatică şi funcțional prin vena portă.
5) Exemplu: hepatită, ascaridioză, giardioză, teniază; evit alimente alterate, spălarea fructelor şi legumelor înainte igienei dinţilor şi a gurii, spălarea mâinilor înaintea meselor.

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *

four × three =

Time limit is exhausted. Please reload CAPTCHA.