Varianta 29 [2009] Biologie Vegetala [Rezolvat]

Biologie2009vegetalaV029P1

Biologie2009vegetalaV029P2

Biologie2009vegetalaV029P3

Subiectul 1:
A) bila, sucul pancreatic
B) 1.c 2.a 3.d
C) 1.b 2.c 3.d 4.c 5.c
D) 1.f 2.a 3.a 4.a 5.a 6.a
Varianta de enunț corectă: 1.f Schimbul de material genetic între cromozomii omologi are loc în profaza I a meiozei.
Varianta de enunț corectă: 3.f Circulația sevei brute la angiosperme este mai rapidă decât la gimnosperme, deoarece angiospermele au țesutul conducător format din trahei.

Subiectul 2:
A1
a) – două argumente corecte, de exemplu: mazărea este uşor de cultivat, produce multe seminţe, are polenizare directă /autotopolenizare (este autogamă), dar şi polenizare încrucişată, are caractere contrastante, caracterele contrastante sunt uşor de identificat.
b) – planta heterozigotă înaltă, cu boabe galbene, are genotipul AaBb, deci gârneţii pe care îi formează sunt: AB, Ab, aB, ab
– pentru a stabili tipurile de gârneţi se apelează Ia: Legea purităţii gârneţilor şi la Legea segregării independente a perechilor de factori ereditari.
c) -raportul de segregare este de 9:3:3:1, adică 9 înalte, cu bob galben: 3 înalte, cu bob verde: 3 pitice, cu bob galben: 1 pitice, cu bob verde.

A2
a) – încregătura din care fac parte insectele: Artropode.
b) Cinci caracteristici corecte ale unei insecte, de exemplu:
– corp segmentat, format din cap, torace şi abdomen;
– o pereche de antene;
– piese bucale cu forme şi dimensiuni variate, în funcţie de tipul hranei;
– trei perechi de picioare articulate;
– două perechi de aripi;
– schelet extern chitinos;
– respiraţie prin trahei;
– dezvoltare cu metamorfoză (ou -> larvă -> nimfă -> adult).
c)Variantă de text:
încrengătura artropode cuprinde mai multe clase: insecte, crustacei şi arahnide.

B
a) Tatăl – XdY; gârneţii tatălui: Xd şi Y
Mama – XdX; gameţii mamei: Xd şi X;
b) 50% copii sănătoşi; genotipul acestora:
XY – băiat sănătos, respectiv XdX- fată sănătoasă purtătoare;
c)O altă maladie genetică heterozomală recesivă este hemofilia.
schemă/tabel/algoritm de rezolvare
XdY x XdX
Xd Y Xd X (gameți)
Xd Xd XdX XdY XY (F1)

Subiectul 3:
1) Definiţia fotosintezei: proccs prin care substanţele minerale (anorganice) sunt transformate în substanţe organice, cu ajutorul luminii şi al pigmentilor asimilatori.
2) Tipul de nutriție în care se încadrează fotosinteza: hrănire autotrofă.
3) Ecuația generală a fotosinlezei:
CO2 + H2O (+ lumină, săruri minerale, pigmenţi asimilatori) -> substanțe organice + O2
4) Organul principal al plantei în care se realizează fotosinteza este frunza. Două adaptări ale frunzei pentru realizarea fotosintezei sunt: prezenţa ţesutului palisadic şi respectiv a ţesutului lacunar în mezofilul tranzei. ţesuturi care conţin cloroplaste;
5) Pigmenţii asimilatori:
– au rol în captarea luminii;
– sunt localizaţi în grancle din cloroplaste;
– două exemple de pigmenţi asimilatori: clorofila (a, b), pigmenţi carotenoizi (carotcn. xantofila).
Fotosinteza contribuie la:
– menţinerea concentraţiilor de oxigen şi dioxid de carbon din atmosferă;
– sinteza substanlelor organice utilizate de organismele heterotrofe.

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *

four × 1 =

Time limit is exhausted. Please reload CAPTCHA.