Subiectul 1:
A) bol, faringe
B) 1.c 2.d 3.b
C) 1.c 2.c 3.d 4.c 5.c
D) 1.a 2.f 3.a 4.a 5.f 6.a
Varianta de enunț corectă: 2.f Reptilele au respirație pulmonară – Peștii au respirație branhială.
Varianta de enunț corectă: 5.f Racul, crabul, homarul, sunt artropode.
Subiectul 2:
A1
a) – numirea celulelor în care se destăşoară mitoza: celulele somatice;
– tipule de celule: celule eucariote
b) Caracterizarea metafazei mitozei: cromozomii bicromalidici se aşază în regiunea ecuatorială a celulei, formează placa metafazică; cromozomii sunt condensaţi la maximum.
Caracterizarea anafazei mitozei: cromozomii sunt monocromatidici; ei migrează spre capetele fusului de diviziune; se regăsesc în această etapă la jumătatea distantei dintre ecuator şi polii celulei.
c)Precizarea a două asemănări, de exemplu:
– atât în profaza mitozei, cât şi în profaza I a meiozei, se dezorganizează membrana nucleară şi nucleolii;
– filamentele de cromatină se condensează şi devin vizibili cromozomii;
– începe formarea fusului de diviziune.
Precizarea a două deosebiri, de exemplu:
– în profaza I a meiozei cromozomii materni formează perechi cu cei paterni, denumite tetrade cromatidice;
– între cromozomii materni şi cei paterni are Ioc un schimb de informaţie genetică (recombinare).
A2
a) Trei încrengături de viermi: viermi lați (platelminți), viermi cilindrici (nematelminți), viermi inelați (anelide)
b) – exemplificarea unui vierme parazit, de exemplu: te oxiuftil, trichina, viermele de gălbează etc.
– enunţarea a două adaptări ale viermilor la viaţa parazită, de exemplu: aparatul digestiv simplificat sau chiar absent (ex.: la cestode), absenţa organelor de simţ, lipsa sistemului respirator, prezenţa unor structuri de fixare: cârlige, ventuze; respiraţie anacrobă; reducerea sau absenţa locomoţiei; număr mare de ouă
c)Variantă de text:
Râma este un vierme terestru inelat care face parte din grupul oligochetelor, iar deplasarea sa prin târâre se face cu ajutorul cheților.
B
a)- fenotipul organismelor din F1: frunze mate, flori roșii;
– genotipul: LlRr.
b) cele patru tipuri de gameţi: LR, Lr, lR, lr
c) Numărul de combinaţii cu frunze lucioase şi flori roşii: 3 combinaţii (3/16).
Gcnotipul indivizilor cu frunze mate şi flori galbene: Llrr; LLrr.
llrr x LLRR
lr lr LR LR (gameți)
LlRr LlRr (F1)
LR Lr lR lr LR Lr lR lr
Gameți | LR | Lr | lR | lr |
LR | LLRR | LLRr | LlRR | LlRr |
Lr | LLRr | LLrr | LlRr | Llrr |
lR | LlRR | LlRr | llRR | llRr |
lr | LlRr | Llrr | llRr | llrr |
Combinațiile cu frunze lucioase și flori roșii sunt llRR și llRr: 3 combinații (3/16).
Genotipul indivizilor cu frunze mate și flori galbene: Llrr, LLrr
Subiectul 3:
1) Digestia bucală glucidelor: umila/a salivarii dcsfacc amidonul preparat (polizaharid) în dextrine (produşi intermediari) și apoi în maltoză (dizaharid)
2) Digestia intestinală glucidelor:
– denumirea sucului: suc intestinal
– dizaharidaze: maltaza, desface maltoza; zaharaza, desface zaharoza; lactaza, desface lactoza
– monozaharide rezultate: glucoza, fructoza, galactoza
3) Component sangvin de transport: plasma sanguini
4) Reacţia respiraţiei aerobe: substanţe organice +O2 CO2+H2O+energie
5) Boala sistemului excretor:
– nume: litiaza urinară
– o manifestare, de exemplu: leziuni ale căilor urinare, hemoragii, febră, greţuri, vărsături, durere
– modalitate de prevenire, de exemplu: folosirea unei alimentaţii echilibrate